2. Vana foto – Viitina EÕM 1974

Heiki Koov

Sissejuhatuseks noorematele lugejatele meeldetuletuseks kaks asja:

1.     1949. a. algas eriti aktiivne põllumajanduse kollektiviseerimine (taludest moodustati kolhoosid ja endistest riigimajanditest sovhoosid). Viitinas moodustati kolhoos „Oktoober“.  Järgnevatel aastatel ehitati siia sealaut, katlamaja, töökoda, üks neljakorteriline ja kaks 18-korterilist maja. Külas oli 8-klassiline kool. 1976. a. hakati ühendama kolhoose ja nii likvideeriti ka kolhoos „Oktoober“, millest sai Rõuge sovhoosi üks osakond.

2.     Arvatavasti on paljude õpilaste vanemad ja ka kooli töötajad nooruses osalenud TPLs (töö- ja puhkelaager, enamasti kuni 15-aastastele õpilastele), EÕMs (Eesti Õpilasmalev, 15–18- aastased õpilased) või ka EÜEs (Eesti Üliõpilaste Ehitusmalev, üliõpilastele). Need olid sellised õpilaste töörühmad, mis enamasti tegid kuu või poolteist tööd sovhoosides/kolhoosides ja elasid kohapeal. Väga oluline oli tööperioodil ka vaba aja huvitav sisustamine.

EÕMi rühma juht oli füüsikaõpetaja Leonhard Kukats. Kooli ajaloostendidelt leiab ta  1965/66. õppeaasta uute töötajate hulgast (üldainete õppealajuhataja).

Leonhard Kukats (23.09.1924 – 30.12.2016) ja tema haud Rahumäe kalmistul.

Kohtasin Viitinas täiesti juhuslikult ühte meest, kes oli just järves ujumas käinud. Et mõned EÕMi nüansid vajasid täpsustamist, siis tegin kohaliku mehega juttu. Esiteks selgus, et Einar on Rõuge kooli majandusjuhataja ja teiseks mäletab ta nii Kukatsit kui ka seda 1974. aasta  suve, sest siis peeti õhtuti sageli võrkpallilahinguid, kus vastamisi olid võistkonnad „Kohalikud“ ja „TMKK“. Milline kokkusattumus!

Piltide vahel olevad tekstid on võetud õpilaste mälestustest. Nii need mälestused kui ka fotod on õp. Kukats kenasti albumisse koondanud.

Malevasse meelitas muidu igavavõitu ja pikale veniv suvevaheaeg. Koos töötada oli lõbus ja  lõpuks sai veel näha ka oma tööga  väljateenitud raha, mis oli paljudele meist esimene selline võimalus.

Saatjad: klaveriõpetaja Hiie Lätte (1935-2012) ja majandusjuhataja Herbert Tammets (1922-1978).
Sõidame!
Meie

Malev oli peamiselt  töötegemise koht. Töid oli erinevaid: kombaini parandamine, metsa raiumine, rohujahu vedamine, sigala ümbruse heakorrastamine, väetamine, sõnnikuvedu, kirstu tassimine. Kõige toredam oli heinatöö, aga kõige rohkem oli vaja peete kõblata. Räägitakse, et me olime tublid.

Peetide kõplamine
Meie ja kombain

Matused

Esimestel hommikutel on ühel jalad rakkus, teisel selg valus, kolmandal kõik liikmed haiged … Väsimus kaob, kui oled hommikul oma luud-kondid järveni vedanud. Majutuskohast on sinna  97 meetrit. Alles pärast hommikust kohvijooki ollakse lõplikult ärganud.

Ujumas

Suvi lähendas meid tohutult. Üheksa aastat kooli ei suutnud anda seda, mida andis poolteist vihmast kuud harjumatut tööd, hommikust mannaputru ja hiliseid magamaminekuid. Õppisime tegema tööd, hoolimata tingimustest ja tujust, õppisime rohkem teisi arvestama, saades samal ajal juurde tubli annuse iseseisvust. Suve 1974 meenutan edaspidi heameelega, nagu ikka meenutatakse mitte eriti kergeid, kuid just sellepärast toredaid sündmusi või ajajärke oma elus.

Metsameeste lõuna
Tore puravik
Pesupäev
Vaiumutoit

Käidi Paganamaal, kus oli tore istuda lõkke ääres, süüa leiba ja vorsti, mida küpsetasime lõkke kohal. Enne kui meile malevapiletid kätte anti, pidime ära sööma jube piprase leiva ja peale jooma soolast piima! Ja see kõik käis veel aja peale!

Küllaltki agaralt tegeleti isetegevusega. Kogu suve tegutses meil väike kammerkoor ja puhkpilliorkester. Andsime mitmeid kontserte ümbruskonna kultuurimajades ja esinesime samuti piirkonna spartakiaadil ning malevasuve lõpetamisel Võrus.

Teel Petserisse
Piusa jõel
Petseri restoranis

Juba enne malevasse sõitu hakkasime õpetaja Kukatsi juhendamisel koolis võrkpallimängu harjutama. Muidugi jätkasime seda ka Viitinas ja pidasime kohalikega mitu põnevat lahingut. See tasus end ära, sest piirkonna kokkutulekul saime võrkpalliturniiril I koha. Esimeseks tulime veel oma töönäitajatega ja isetegevuses, ka teistel aladel läks meil üsna hästi. Lõppkokkuvõttes saime Võru piirkonna rühmade hulgas esikoha.

Kokkutulek

Diplom
Aukiri

Novembris toimus rühma ekskursioon Gruusiasse.

Direktori käskkiri
Thbilisis
Gruusia kauneim kirik
Jvari klooster
Hea akustika

Grupipilt Gruusias

Lisan siia lõppu ka fotod meie raamatukoguhoidja Ede Markuse kodusest arhiivist. Tema oli sealkandis EÕM-is aastal 1976.

Rühmafoto

Nõukajaal oli tavaline kingitus raamat. Sageli oli selleks mõne revolutsionääri elulugu, paremal juhul mõnda linna tutvustav ilusate fotodega teos. Raamatusse kirjutati tavaliselt sisse ka väike pühendus.

Pange seda diplomit vaadates tähele, mis on meie kooli ametlik nimetus!

Lisan siia lõppu fotod tänaset Viitinast. Valisin pildistamiseks just need kohad, mis tõenäoliselt seonduvad ka 1970-ndate õpilasmalevaga.